Most Vysočina patří mezi nejvyšší v republice. Řidičům slouží od roku 1978

Dálniční most, Velké Meziříčí
Dálniční most, Velké Meziříčí

Nad údolím Velkého Meziříčí se klene jeden z nejvyšších mostů u nás, most Vysočina. Je dlouhý čtyři sta dvacet pět metrů, a auta po něm poprvé jela 28. listopadu 1978.

O jeho výstavbě se ale uvažovalo už před druhou světovou válkou.

Most Vysočina je rarita hned v několika směrech. Je vysoký sedmdesát metrů, a patří tak mezi nejvyšší dálniční mosty u nás. Výška byla daná terénem.

Údolí Velkého Meziříčí

„Při stavbě dálnice Praha – Brno bylo nutné překlenout údolí Velkého Meziříčí. Konstrukce je ocelová, to je další rarita toho mostu,“ říká vedoucí výstavby Jiří Salava, s tím, že celoocelových dálničních mostů v České republice moc není.

Při výstavbě mostu na začátku sedmdesátých let minulého století byla vůbec poprvé použita letmá montáž. „Jednotlivé dílce toho mostu se montovaly pomocí portálu a postupně se skládaly za sebe,“ vysvětluje Jiří Salava.

Dálniční most, Velké Meziříčí

Mezera mezi mosty se zmenší na pouhých deset centimetrů

V současné době prochází most Vysočina rekonstrukcí, která zahrnuje rozšíření obou částí mostu směrem do mezery uprostřed. „Současná mezera metr osmdesát se zmenší. Zůstane mezera deset centimetrů,“ dodává vedoucí výstavby. Zároveň probíhá zesílení nosné konstrukce a výměna ložisek. Pravá část mostu by měla být opravená do začátku září 2019, levý most projde opravou v roce 2020.