Moravská tradiční hudba jako trvalá inspirace

Nová alba kvartetu Clarinet Factory a projektu Beránci a vlci dokazují, že moravské tradiční hudbě se daří přirozeně vplout i do jazzových a experimentálních vod. Aniž by se domluvily, obě skupiny se pomyslně setkaly v Beskydech.

Kvarteto vynikajících klarinetových hráčů Clarinet Factory patří už dvacet let k unikátním tuzemským formacím. Pohybuje se na hudebním pomezí mezi soudobou i klasickou vážnou hudbou, jazzem, world music, elektronikou a multižánrovými projekty.

Když Clarinet Factory v Ostravě na CzechMusic Crossroads poprvé slyšel respektovaný americký publicista a producent Gerald Seligman, bez váhání prohlásil: „Směsice komorního jazzu a určitého druhu nové moderní hudby v klasice a k tomu různé vlivy poskládané dohromady způsobem, který je naprosto originální, unikátní a neotřelý. Byli skvělí.“

Přidali se k němu tehdy i další přítomní odborníci a po vystoupení na veletrhu Womex se kvartet dočkal i docela silného mezinárodního ohlasu, včetně skvělých recenzí v prestižních magazínech, což u domácí kapely není jen tak.

S novým albem Meadows na sebe kvarteto nechalo dlouho čekat, ale trpělivá, neuspěchaná práce se mu vyplatila: těžko u nás, možná i v Evropě, budete hledat tak originální přesahové kompozice kombinující akustické nástroje s elektronikou a zpěvem, přizváním beskydského sboru Grunik navíc částečně zasazené do moravské tradiční hudby. V roli produkčního se na albu vedle J. P. Muchowa podílel také Joe Acheson z britských Hidden Orchestra a za bicí usedl Dan Šoltis z Vertigo Quintet.

Nejprve se houslistka Jitka Šuranská se svým Triem, ženským sborem z Kudlovic a Starou beskydskou muzykou RukyNaDudy setkali na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou v projektu Od kořenů k world music. Kontrabasista, cimbalista a flétnista Marian Friedl, jinak člen Jitčina tria, pak díky vydavatelství Indies Scope dostal příležitost přenést vše na album: s potřebou neopakovat se vybral docela jiné skladby, přidal k nim autorské a do sestavy přizval excelentní jazzmany od nás i ze Slovenska. Koncepci rozsáhlé suity, zkoumající napětí mezi tradiční hudbou a jazzem, „píšťalovými“ Beskydy a houslovým Slováckem nazval Beránci a vlci.

„Tématem je putování pohraničím, liminálním prostorem, v němž jedno prostupuje druhé. Tady mizí ostrost hranic mezi teď a kdysi, mezi životem a smrtí, beránky a vlky, veselým a smutným, mezi pozitivním a negativním. Ačkoli nás totiž hranice všudypřítomně obklopují a na první pohled zřetelně vymezují například černou od bílé, jakmile se přiblížíme ke styčné ploše dvou protikladů, zjistíme, že svět je právě zde mnohem barevnější, než jsme čekali,“ napsal Marian Friedl na obal alba, které pětadvacetičlenná sestava poprvé naživo odehraje opět na Folkových prázdninách.

Spustit audio