Mediátorka Miroslava Zápotočná mluví o partnerské komunikaci

14. únor 2025

I ty nejpevnější vztahy se mohou dostat do slepé uličky v případě, že je ve vztahu špatná komunikace. Jak na správnou komunikaci vysvětluje Miroslava Zápotočná.

Klíčovými prvky zdravé komunikace jsou podle Zápotočné otevřenost a respekt k potřebám a zájmům obou partnerů. „Lidskou komunikaci si můžeme představit jako ledovec, kdy nad hladinou je viditelný pouze malý kus ledu, zatímco ta hlavní část je skrytá pod hladinou. Je důležité vnímat druhého člověka a snažit se pochopit, co skutečně stojí za jeho slovy,“ vysvětluje.

Komunikace je podle ní dovednost, kterou je třeba neustále trénovat. „Není to nic jednoduchého. Musíme se naučit vyjadřovat tak, aby to, co říkáme, neubližovalo. Velkou roli hraje neverbální komunikace a tón, jakým se vyjadřujeme,“ dodává.

Během konfliktů bychom se měli zaměřit na to, abychom mluvili o svých vlastních pocitech a potřebách. „Měli bychom říkat, co potřebujeme my. Nejlepší je konflikty předcházet, protože většina z nich je zbytečná. Lidé by se měli naučit jasně vyjádřit, co chtějí, bez použití výčitek,“ říká Zápotočná.

Na otázku, jak moderní technologie a sociální sítě ovlivňují komunikaci, odpovídá: „Myslím, že mají negativní dopad. Díky mobilním telefonům můžeme komunikovat s kýmkoliv kdykoliv, což často vede k nedorozuměním. Při komunikaci na sociálních sítích totiž nevíme, jaký má druhý člověk tón hlasu a v jaké situaci se nachází.“

Je také důležité si uvědomit, že člověk nemusí vždy být schopen okamžitě odpovědět.

A co dělat, když se partner stáhne do sebe během vyhroceného konfliktu? Je dobré uzavírat kompromisy? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v rozhovoru.

Spustit audio

Související