Małgorzata Mirga Tas: Při výběru materiálu pro koláž se zajímám o jeho historii

16. září 2017

Polská umělkyně Małgorzata Mirga Tas je známá kombinováním technik malby a koláže z látek. Momentálně tvoří v Muzeu romské kultury v Brně na uměleckém sympoziu. Tam se s ní setkala kolegyně Tereza Kadrnožková a zajímala se o její tvorbu.

„Začínala jsem s kreslením. Pak jsem šla na uměleckou střední školu a nakonec dokončila uměleckou akademii v Krakově. Nevystudovala jsem malířství nebo kreslení, ale sochařství. Dělala jsem docela obyčejné věci, ale pak se mi narodilo dítě a na sochařství nezbyl čas. A tak jsem začala malovat.

Dělám třeba koláže a tím vlastně pořád vytvářím sochy, i když ze zvláštního materiálu, z papíru. Dám dohromady několik vrstev papíru, zamyslím se nad tím, jako nad jakýmkoliv jiným materiálem na sochu a začnu pracovat. Vytvářím tak úplně novou formu soch. Podle lidí kolem to někdy vypadá jako dřevo. Mě na tom baví to, že se jedná o papír. Dále hodně tvořím metodou patchwork – pracuji s látkami, které různě míchám do sebe.“

Čemu se věnuje Vaše poslední práce?

Małgorzata Mirga-Tas

„Moje aktuální dílo je o ženě a o emancipaci. Jde o romskou ženu, která je silná a dokáže, co si usmyslí. Pokud se alespoň trochu orientujete v romské kultuře a tradicích, těch opravdu konzervativních, tak víte, že žena je většinou ta, která je doma, stará se o rodinu a hlavou rodiny je muž, podle kterého se všechno řídí. Mě inspiroval život v romské osadě v Polsku, kde jsem vyrůstala. Ženy tam jsou silné a dělají dobro. Také se zasluhují o to, že se trochu ty romské tradice mění, a to podle mě k lepšímu. Takže ženy v osadě jsou někdy stejně důležité jako muži. Ti dokonce bývají těmi, kteří stojí opodál. Romské ženy začínají chodit do škol a na univerzity. Zvládají se u toho starat i o děti a je důležité, že děti vychovávají. Říkají třeba malým děvčátkům, jak je důležité jít do školy, změnit svůj život a že teprve potom si mohou najít muže. Myslím si, že je potřeba romským ženám říkat, jak moc jsou silné a důležité.“

Jak Vaše díla vznikají?

„Nejdřív si nakreslím siluety lidí na papír a potom začnu malovat. Používám ale více různých materiálů a ty jsou potom součástí obrazu. Zabarvuji je a zapracovávám do malby. Nejdůležitější ale je, že používám látky, které mají historii, jako například oblečení po své rodině. Není to jen tak obyčejné oblečení, nejde mi jen o ten materiál, ale o to, že byl součástí šatů nebo sukně a tu někdo nosil. Má historii. Cítím z toho smýšlení konkrétních lidí, jejich paměť a zážitky. I když je v obraze látka jen na malém kousku, je v malbě určité procento z člověka, který oblečení nosil a je v tom vlastně jeho duše. Nejde jen o koláž materiálů, ale přemýšlím i nad tím, že je to ekologické a zároveň tím vzpomínám na svoji rodinu.“

autor: Tereza Kadrnožková
Spustit audio