Lidé v Havlíčkově Brodě mohou přímo z mobilu nahlásit plný kontejner. Svoz ale hned nepřijede

24. červenec 2019 06:00

Nahlašovat přeplněné nebo poškozené kontejnery mohou už několik měsíců obyvatelé Havlíčkova Brodu pomocí mobilní aplikace.

Stačí na mapě najít daný kontejner, vyfotit a hlášení přijde odboru životního prostředí a také technickým službám. Popeláři ho ale stejně přijedou vysypat až po čase.

„Jsem teď zrovna na jednom havlíčkobrodském sídlišti a stojím u přeplněných kontejnerů na plasty, ale už mám staženou aplikaci od města Havlíčkův brod, která mi nabízí, že můžu kontejner nahlásit. Teď ho musím ještě vyfotit, a už můžu odeslat hlášení,“ referovala z místa Tereza Pešoutová.

Na sídlišti Výšina je prý situace úplně nejhorší, což potvrdil i mistr střediska pro nakládání s odpady a čištění města Petr Velíšek: „Nejvíc nahlašují kontejnery na Výšině a Perknov - to jsou nejhorší lokalit. A na Výšině je málo místa a moc lidí.“

Popelnice pro všechny

S ním souhlasí i jedna z místních obyvatelek paní Chvátalová, i když si nemyslí, že by to bylo jen velikostí sídliště. „Koukám dolů, tam to docela plný je, ono sem taky vozí hodně cizích lidí. Zastaví auto, nebydlí tady, mají třeba domeček, tak aby tam neměli doma nepořádek, tak to tady vyhodí.“

Popeláři hned nepřijedou

Aplikace ale nefunguje na počkání, jak by si někteří lidé přáli. Hned po nahlášení popeláři k prázdnému kontejneru nedojedou. „Papír jezdíme častěji a plasty dvakrát týdně. Ono už to jinak nejde, protože linky jsou daný. Maximálně, když to vypadá už špatně, že je to přeplněné, tak pošlu nějaký jiné auto, které odebere, ubere. Aplikace přijde nejdřív ke mně, kouknu, kde to je vlastně a teď vím, kdy ty svozové linky jsou. Většinou to přijde i s fotkou, takže hned vím, jak to tam vypadá. A když to přijde v pondělí, tak vím, že v úterý nebo ve středu tu linku jedu,“ vysvětluje Petr Velíšek, jak vůbec celý systém funguje.

Zmapování situace ve městě…

Podle vedoucího úseku technické ochrany havlíčkobrodského odboru životního prostředí Beno Trávníčka má nahlašovací aplikace spíš zmapovat situaci ve městě: „Slouží k tomu, aby občané mohli nahlásit přeplněnou nebo poškozenou nádobu. Neznamená to ale, že v tu chvíli přijede sanační vozidlo. To přijede do třech pracovních dnů, u bioodpadu do jednoho týdne. Ale pro technické služby je důležité to, že nějaká nádoba na nějakém místě se trvale přeplňuje a v tom případě bude nutné do budoucna přidat další popřípadě zrychlit svoz.“

Odbor životního prostředí a technické služby v současné době evidují desítky oznámení měsíčně. Město čeká na víc reakcí a až podle nich rozhodne, jestli třeba zrovna na Výšině posílí svozy nebo přidá další kontejnery.

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio

Související