Letoun Elektra patřil k Janu Antonínu Baťovi. Jeho příběh přibližuje výstava v Třebíči

24. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ve druhé polovině třicátých let si Lockheed 10A Electra objednala řada soukromých provozovatelů, kteří letoun používali jako stroj pro přepravu svých manažerů. Jedním z nich byla i zlínská společnost Baťa.

Neúnavný podnikatel a pracant Jan Antonín Baťa zakoupil letoun Lockheed L-10 Elektra v roce 1936 a hned v lednu příštího roku se pustil na obchodní cestu kolem světa.

Při přistání v Chicagu byl letoun Elektra podnikatele poškozen, ale Baťa, aby dokončil svou cestu podle harmonogramu, rychle u výrobce zaplatil nový stroj stejného typu.

Když nakonec splnil, co si předsevzal, přišla druhá světová válka a letadlo chtěli zabavit nacisté. Jednomu z Baťových pilotů se však podařilo odletět s Elektrou za oceán, kde sloužila ještě mnoho let, říká pilot Václav Bejček: „V Kanadě ji používali jako kurýrní letadlo. V roce 1946 bylo prohlášeno za nadbytečné a koupily ho Illinoiské aerolinky, protože pro lidi byla Elektra pořád ještě dobrá,“ směje se.

Střídání majitelů

Letoun měl asi 17 majitelů, včetně hollywoodské herečky Margaret O’Brien, která s ním létala hrát hazard do Las Vegas. „Prachy na gambling měla, ale nepořídila si dostatek paliva, takže při jedné cestě jim palivo došlo, a před Kalifornií museli přistát v močále,“ vypráví s úsměvem pilot a autor knihy o Baťově letadle o jeho dalších osudech.

Václav Bejček, pilot

V 60. letech si Elektru pořídil texaský lékař, aby v ní létal za pacienty a ještě v 90. letech s ním létal jeho syn. „Od roku 1994 se to letadlo ocitlo v hangáru a u něj cedulka, že to je stejný typ letadla, se kterým se ztratila Amelia Erhathová, velká ikona amerického ženského letectví, takže se tam za dolar nebo dva na ně chodila spousta lidí.“ 

Triumfální cesta domů

Když nadšenci z České republiky zjistili, že Baťova Elektra existuje, vynaložili obrovské úsilí na to, aby stroj odkoupili a obrovské peníze, aby byl opraven a mohl doletět domů. Václav Bejček absolvoval triumfální zpáteční cestu jako druhý pilot vedle Nikoly Lukačeviče a Milana Vacíka.

„Ve vojenském muzeu vedle Toronta jsme čekali měsíc na dobré počasí, a když se to v Torontu rozkřiklo, tak tam chodily davy a zvýšily tak muzeu mnohokrát návštěvnost,“ vzpomíná Václav Bejček.

Lockheed L-10 Elektra, letadlo Jana Antonína Bati

Podobné to bylo na každé zastávce cestou domů – přes Grónsko, Island, Skotsko, až do Anglie, kde česká posádka přistála na základně 311. československé stíhací perutě v Beresfordu a nad mnoha městy pak musela na požádání provést nízký průlet.

Tyto a další zajímavosti se mohou návštěvníci dozvědět na výstavě o osudech Baťova letadla Elektra i všech lidí s ní spjatých, která je k vidění v třebíčském Alternátoru až do konce tohoto roku.

Spustit audio