Kuchařka dětí z chotěbořského gymnázia obsahuje 33 ovocných a ořechových receptů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kuchařka studentů chotěbořského gymnázia

Třináctiletí žáci sekundy chotěbořského gymnázia napsali Ovocnou a ořechovou kuchařku. Vznikla vlastně náhodou.

Na začátku byl na chotěbořském gymnáziu jen úkol zjistit co nejvíc informací o přiděleném druhu ovoce. Děti se ho navzdory distanční výuce zhostily na výbornou.

„Každý rok máme praktika a v sekundě jsou praktika s ovocem, tak jsme každý měli udělat referát,“ říká žačka sekundy Johanka Kramářová. „Dětí je ve třídě třicet tři, tak jsem musela vymyslet třicet tři druhů, ze kterých si mohly vybrat,“ přidává se učitelka Eva Jirsová.

Johanka Kramářová a Eva Jirsová, gymnázium Chotěboř

O každém druhu ovoce či ořechu měli žáci zjistit co nejvíc botanických informací. Navíc pak mohly z daného ovoce něco připravit. Je třeba říct, že paní učitelka vybrala seznam ovoce a ořechů podle abecedy od ananasu po vinnou révu.

Koláče, nanuky, dezerty i marmeláda

Výběr toho svého ovoce, které budou děti zpracovávat, nebyl jednoduchý. V seznamu totiž byly i méně známé druhy, jako je například granátové jablko nebo opuncie.

„Já jsem si vybrala srstku angrešt. Ta nám roste na zahradě, a my z toho děláme marmeládu,“ říká Johanka. Její spolužáci pekli koláče, mrazili nanuky, mixovali smoothie a vařili povidla. „Když jsem viděla, jak je to pěkný, tak mě napadlo udělat z toho tu kuchařku,“ dodává učitelka.

Specifický slohový útvar - recept

Důležité bylo napsat recept jednoduše a srozumitelně. Tady děti využily znalosti z českého jazyka. „Týden předtím, než jsme měli ten referát, jsme si opakovali různé typy slohu, a dělali jsme i recept,“ říká Johanka.

Právě ona se spolu se svou spolužačkou zhostila i grafického zpracování kuchařky. Ta je zatím k vidění v elektronické podobě na stránkách školy, ale počítá se i s její knižní podobou. „Chtěli bychom ji rozdávat jako dárek,“ dodává Eva Jirsová. 

Spustit audio

Související