Koncem července se možná v části Ústeckého kraje zastaví autobusová doprava

19. červenec 2018 17:00

Koncem příštího týdne možná nevyjedou linkové autobusy na většině území Ústeckého kraje. Radní odmítli dát firmě BusLine vyšší platby, než jsou ve smlouvě.

Podle radního Jaroslava Komínka z KSČM firma kraj vydírá narůstajícími požadavky. To odmítl ředitel Milan Toms. Vzhledem ke stoupajícím nákladům mají podle něj problémy i další tři autobusoví dopravci. BusLine obsluhuje největší území a proto podle Tomse nezvládá ztráty pokrýt z jiných příjmů.

Ředitel firmy Milan Toms vidí za postojem kraje jiný důvod: „Budeme jednat do poslední chvíle. Bohužel, ambice Kraje k vytvoření vlastního dopravního podniku je taková, že záměrně likviduje malé dopravce a vytváří krizi v dopravě, a to bez ohledu na cestující, kvalitu dopravy a zaměstnance dopravních firem,“ tvrdí Toms.

Společnost má podle ředitele Milana Tomsy peníze na provoz do příštího čtvrtka. Vedení kraje i dopravce přesto budou dál jednat.

Podle ředitele BusLinu Milana Tomsy navýšení nákladů nemohla firma ovlivnit a další peníze od kraje jsou pro ni zásadní. Jinak skončí v insolvenci. Smlouva s krajem končí v polovině příštího roku. Pokud autobusy přestanou jezdit, hrozí společnosti pokuta od kraje ve výši 5 milionů korun denně.

Pro případ, že by BusLine skončil v úpadku a přestal jezdit, Ústecký kraj se teď u jiných firem snaží vyjednat například pronájem autobusů.

Zároveň podle náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka z KSČM nabízí práci řidičům ve vlastní Dopravní společnosti: „Mohou nastoupit okamžitě. Například odněkud dovážet půjčené autobusy. A dopravní podniky nám například na příměstských linkách mohou pomoci se subdodávkou – o tom už také jednáme,“ říká radní Komínek s tím, že pokud se společnost BusLine rozhodne ze dne na den skončit s provozováním objednaných služeb, má ve smlouvě sankce – už zmíněných pět milionů korun denně.

Dopravní společnost založená Ústeckým krajem by měla začít fungovat v polovině příštího roku. Její vznik komplikuje například soutěž na nákup autobusů, které zrušil antimonopolní úřad.

Spustit audio

Související