Jiří Cába: Hrát na Oktoberfestu bych přál každému muzikantovi

24. září 2014

V životě měl strach jenom dvakrát. Když hrál v kapele v německém cirkuse a když nedávno dělal bakalářské zkoušky. Pozounista, hráč na baskřídlovku, zakladatel a kapelník batelovského Brass quintetu Jiří Cába byl hostem Dobrého dopoledne.

Do studia Regionu dorazil ve vyhlášených lederhosen, kalhotách s padacím mostem. Musel si je pořídit, když začal jezdit hrát na německé Oktoberfesty. Účinkoval ve slavné německé kapele Edelweiss Kapelle. Ve čtvrtek s kamarády nasedli do aut a vyrazili hrát, do Čech se vrátili až v pondělí a to šli rovnou do zaměstnání.

Muzikant musí na Oktoberfestu pít, má to v popisu práce

„Já bych to přál zažít každému muzikantovi, ta atmosféra je úžasná, nasávat ji bylo skvělé. Hrajete pro pět tisíc lidí, kteří vás poslouchají, pijí u toho pivo. Muzikou se baví, od prvního kousku ji vnímají. Nejsou to jen staří lidi, ale jsou to i mladí. Oni tím žijí. Mívali jsme i ochranku. Dělali jsme si legraci, že jsme velké hvězdy,“ vzpomíná muzikant Jiří Cába.

Během osmi až desetihodinového vystoupení, kdy podle Jiřího Cáby nástroj nesundáte z pusy, musí muzikanti taky pít. „To máte dokonce v popisu práce, když vás lidi vidí pít, tak oni pijí o to víc. Taky jsme si dali. Já jsem si užíval hlavně kvasnicová piva. Za deset hodin hraní toho máte plné zuby. S muzikanty celá akce začíná, a když dohrají, tak celá akce končí. Jste rádi, že sebou můžete plácnout do postele.“

Oktoberfest se bez Vejvody neobejde

Na Oktoberfestech se hrají staré lidové písničky, pochody, také klasické i moderní šlágry. „Ty v Německu zpívá třeba Karel Gott. Taky nesmí chybět Vejvoda a jeho písničky. Němci mají hodně rádi pochody, u nás se tolik nehrají.“

Hrajete podle toho, jestli uteče kůň

Díky náhodě se Jiří Cába dostal také do angažmá do cirkusové kapely. To prý byla teprve životní škola. „Je to jiný druh muziky, člověk se musí naučit hrozně rychle reagovat. Tam nikdy nevíte, jestli se kůň splaší nebo a uteče, jestli osel udělá, co udělat má. Vy hrajete podle toho, co se děje v manéži. Musíte dávat pozor na to, co se děje pod vámi a taky na kapelníka. Když se kůň splaší, vy hrajete úplně jinou písničku, než máte na pultíku. První dvě představení byly hodně těžký,“ vzdychá ještě po letech pan Jiří Cába.

„Když jsem poprvé vylezl na balkon pro muzikanty, měl jsem opravdu velký strach. Pod námi nastupovali všichni artisti, v tom cirku byly asi tři tisíce lidí. Zhasnou se světla, slaboučké osvětlení je jenom na vás, jinak nic moc nevidíte, a máte začít hrát. To bylo něco.“

Ve třetí třídě začal s muzikou. A rovnou na baskřídlovku

Jiří Cába začal hrát baskřídlovku, když začal chodit do třetí třídy. „Pamatuji si to jako dnes, přišel jsem do třídy a tam hrál kluk o tři roky starší na tubu a pan učitel Daneš Sládek mi říká: neboj, ty dostaneš menší a dal mi jen o něco málo menší baskřídlovku. Já jsem muzikant praktik, já na to učení moc nebyl,“ vzpomíná na své začátky Jiří Cába.

V roce 1996 založil v Batelově žesťové hudební těleso Brass quintet. A každý rok v červnu pořádá Minifestival dechovek právě v Batelově.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio