Jihlava chce vysokorychlostní trať s terminálem u města
Jihlavští zastupitelé jednomyslně podpořili variantu vedení chystané vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem (VRT) s terminálem u Jihlavy.
Stejné vedení trati přes území Vysočiny prosazuje také krajská samospráva. Podle informací Správy železnic rozhodnutí o přesné podobě VRT padne na ministerstvu dopravy.
Stavba v roce 2029
Začátek realizace úseku přes Vysočinu se předpokládá v roce 2029, sdělila mluvčí správy Nela Friebová. „Tato varianta skýtá další rozvoj pro Jihlavu i pro celý kraj,“ řekla jihlavská primátorka Karolína Koubová (Fórum Jihlava).
Podle podkladového materiálu pro zastupitelstvo je toto nové železniční propojení důležité i pro fungování centrálního dopravního terminálu, jehož stavbu chystá Jihlava v místě městského vlakového nádraží spolu se Správou železnic. Do debaty se nikdo nepřihlásil.
Dvě varianty tratě
Studie proveditelnosti VRT prověřovala několik možností vedení nové železnice mezi Prahou a Brnem. Podle Správy železnic zůstaly dvě. Liší se pouze v části mezi Světlou nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a Velkou Bíteší.
Varianta prosazovaná Jihlavou i krajem počítá se stavbou terminálu v Jihlavě - Pávově, zatímco druhá zvažovaná varianta Jihlavu zcela míjí. V ní je pro obsluhu Vysočiny navržený terminál Svatý Kříž jižně od Havlíčkova Brodu. Z něho by podle Správy železnic bylo případně možné zřídit návaznou autobusovou linku do Jihlavy. Tato druhá varianta se podle správy drží původního koridoru uvedeného v krajských zásadách územního rozvoje.
Zrychlení spojení
Vysokorychlostní tratě by měly navýšit kapacity současné železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O jejich stavbě se v Česku hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.
Z Prahy do Brna by měly vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se tak lidé po nové trati dostali vlakem za 45 minut, uvádí Správa železnic na svém webu. Cesta vlakem z Prahy do Jihlavy teď trvá více než dvě hodiny.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Škody budou v řádech stovek milionů. Čekáme, jak dopadne poslední mrazivá noc, říká prezident vinařů
-
Ministryně pro vědu a výzkum Langšádlová končí. Rozhodla se podat demisi
-
Dluh narůstá, ale společnost nemá žádné příjmy. Likvidátor firmy Salia Group navrhuje její konkurz
-
Analytik o průzkumu: Překvapil mě nárůst stran mimo Sněmovnu. Možná zažívají renesanci