Jeden z největších obrazů malíře Petra Brandla opustil jindřichohradecký zámek. Míří na výstavu v Národní galerii

2. prosinec 2022 12:05

Patří mezi nejcennější díla vystavená na jindřichohradeckém zámku. Lépe řečeno – patřil. Řeč je o jednom z největších obrazů barokního malíře Petra Brandla. Dílo s rozměry pět krát tři metry totiž z Jindřichova Hradce odvezli restaurátoři. Musí ho připravit na velkou výstavu Brandlova díla, kterou chystá Národní galerie.

Jeden povel a čtyři silní muži už do auta před branou jindřichohradeckého zámku odnášejí tři metry dlouhý válec. Na něm je pod vrstvou ochranné bublinkové folie natočené rozměrné plátno, které míří do restaurátorské dílny Akademie výtvarných umění v Praze.

Jedno ze svých vrcholných děl vytvořil Petr Brandl v první polovině 18. století na objednávku hraběte Františka Josefa Černína. „Visel ve velké galerii Černínského paláce, jenomže to už bylo v době, kdy na Černíny přišla finanční nouze. Obrovská sbírka, která měla přes tisíc obrazů, se postupně rozprodávala. My máme dokument asi z roku 1791, který hovoří o tom, že tento obraz byl v nabídce za 200 zlatých, což byla poměrně směšná částka, a nikdo ho nechtěl, protože má skutečně obří rozměry,“ vysvětluje kastelán Jan Mikeš, jak se obraz původně určený pro hlavní černínské sídlo v Praze ocitl na zámku v Jindřichově Hradci.

Než mohli restaurátoři plátno s rozměry přes pět krát tři metry na válec natočit, důkladně ho prohlédli. S pomocí malé baterky zkoumal detaily malby i hlavní restaurátor Národní galerie Adam Pokorný. „Kontrolovali jsme obraz, jestli se tam nenacházejí partie s uvolněnou malbou. Hrozilo by, že originální malba odpadne. Našli jsme několik míst, která je nutné provizorně zajistit přelepem,“ popisuje.

Čtěte také

Obraz byl naposledy kompletně restaurovaný v roce 1957. „Po převozu bude obraz zase napnut na rám a bude následovat kompletní restaurátorský průzkum. To bude zahrnovat použití neinvazivních zobrazovacích metod, jako je rentgen, vedle toho budou analyzovány pigmenty pro poznání originální Brandlovy techniky. Na základě toho bude stanoven samotný restaurátorský zásah,“ líčí Adam Pokorný. Restaurátorské práce vyjdou na téměř jeden milion korun.

Po odkrytí vrstev ztmavlého laku by se mohla objevit i signatura Petra Brandla. „Tohle bude velice zajímavé, jestli restaurátorské ošetření někde tu signaturu nevykouzlí, protože ten obraz je velice nečitelný. Já teď moc držím palce, aby se někde signatura objevila,“ komentuje kurátorka Sbírky starého umění Národní galerie Andrea Steckerová.

Restaurovaný obraz s námětem historie Josefa Egyptského vystaví Národní galerie ve Valdštejnské jízdárně spolu s další stovkou Brandlových děl v říjnu příštího roku.

Prázdné místo na stěně salonu Adamova stavení na zámku v Jindřichově Hradci zatím zaplní tapiserie z běžně nepřístupných prostor španělského křídla, která pochází z dalšího černínského sídla v Petrohradu.

Spustit audio

Související