Fichtl a kozí dech. Retro legenda, která vychovala několik generací motoristů

8. srpen 2016

První ujeté metry každého motoristy bývaly na Jawě 20, 21 nebo 23 Mustang. Sledujte cestu od pařezu k fichtlu. Proč se mu tak vlastně říká?

Rozhodnutí vyrábět malé motocykly přišlo už po druhé světové válce. Na malé padesátce se ale začalo pracovat až v roce 1953. O rok později byl vyroben první exemplář. Nejstarším typem Pionýru je Jawa 550 „pařez“ (podle tvaru sedla). Z té později vzniká 555 a pak 05, už velmi podobná Pionýru.

Změny na typu 20 z roku 1963 byly jen kosmetické: výkon stoupl ze 3 na 3,5 koně, upravena byla převodovka a nový karburátor Jikov. Typ 21 Sport měl navíc jen rovná řídítka s hrazdou a místo plechových krytů klasické stupačky.

Proč se mu říká fichtl?

Ve 30. letech byly daňově zvýhodněné maloobjemové motocykly. V řadě z nich byl montován motor německé značky Fichtel & Sachs. A tak se pro všechny vžilo označení „fichtl“. Po válce se ale daňové zvýhodnění redukovalo. Většinou na objem 50 cm2. Německá firma zareagovala rychle.

Odhaduje se, že těchto motorů bylo vyrobeno několik milionů. Díky tomu se později začaly malé motocykly, zejména v 50. a 60. letech pojmenovávat jako fichtl. I když neměly s německým výrobcem nic společného.

autor: Adam Kebrt
Spustit audio