eCall od dubna povinně v nových autech

4. duben 2018

Automobilky od 1. 4. musejí všechna nově vyrobená osobní auta a malé dodávky, vybavit systémem automatického tísňového volání. Takzvaný eCall se v případě nehody spojí se záchranáři a předá jim základní informace o autě a jeho poloze. Pomůže tak hlavně při vážných dopravních nehodách, kdy posádka vozu není sama schopná si zavolat o pomoc.

Každý rok zemře na českých silnicích asi deset lidí právě kvůli tomu, že se při autonehodě vážně zraní a nedokážou si přivolat pomoc, vysvětluje šéf BESIPu Tomáš Neřold. „Především jde o situace na komunikacích, v nočních hodinách a tam kde nejsou frekventované. V tu chvíli, jen proto, že o té nehodě nikdo neví, ten člověk zemře. Navíc je tu skupina těch, kteří utrpí těžké zranění a jeho následky by mohly být mnohem menší, kdyby se mu dostala včasná nebo dřívější pomoc.“

Čtěte také

Pomoc teď nově zavolá palubní jednotka tísňového volání. A to díky vestavěné SIM kartě a hlasovému telefonu. Systém se aktivuje stisknutím tlačítka SOS nebo automaticky v případě nárazu. V tu chvíli vozidlo zavolá na 112 a zároveň pošle záchranářům potřebné informace, dodává Tomáš Neřold: „Ta data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl, v jakém stavu je to vozidlo, jeho přesná poloha, směr jízdy a také počet osob ve vozidle. Dozví se dokonce i například VIN vozidla, může tedy následně vědět, o jaký typ vozidla jde a podle toho tu záchrannou operaci nastavit.“

A právě rychlost a přesnost informací je pro složky integrovaného systému při záchraně života zásadní, jak už dříve uvedl Generální ředitel hasičů Drahoslav Ryba: „Bude kratší ten čas, ve kterém můžeme my reagovat, protože samozřejmě budeme přesně vědět, kde k té události došlo, protože pokud se dnes stala dopravní nehoda na některé odlehlé komunikaci, kde třeba nebyl účastník nehody schopen zavolat si sám pomoc, tak jsme se o té nehodě mohli dovědět, až když tam znovu někdo projížděl třeba za několik hodin.“

Předchůdce dnešního eCallu vznikl v Československu na začátku 80. let - masového rozšíření se ale nedočkal. Na tom současném se v celoevropském projektu podílelo Ministerstvo dopravy od roku 2005 a podpořilo ho 30 miliony Korun.

autor: Jan Pastor
Spustit audio