Dva metry za tři dny. Dělníci na obchvatu Havlíčkova Brodu usazují mohutnou mostní konstrukci

13. říjen 2021 07:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Unikátní konstrukce mostu, obchvat Havlíčkova Brodu

Dělníci budují jeden z nejkomplikovanějších mostů na trase jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu.

Mostní konstrukci museli dělníci na stavbě obchvatu Havlíčkova Brodu postavit výš a teď ji snáší na sloupy. Vyžaduje to speciální techniku.

„Nosnou konstrukci jsme betonovali, teď probíhá spouštění.“ Na staveništi poblíž železniční tratě mezi Prahou a Brnem stavbyvedoucí mostu Marcel Návojský vysvětluje, že obří konstrukci dělníci museli vybudovat o dva metry výš, než jsou nosné sloupy, na které ji pokládají.

Unikátní postup

Jde podle něj o poměrně unikátní postup v silničním stavitelství, jinak to ale v tomto případě podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla nešlo provést. „Právě kvůli tomu, že se křížíme s železniční tratí, kterou jsme nemohli a nesměli přerušit, tak jsme stavěli speciální metodou, tedy o dva metry výše, než byl původně ten most navržen.“

Výstavba konstrukce ve větší výšce a její následné snesení, totiž umožnilo provádět práce nad trakčním vedením železnice. S postupným snižováním betonového pole začali dělníci už v úterý, na nosné podstavce ale konstrukci usadí nejspíš až v pátek. „Dělá se jedna, druhá strana. O patnáct centimetrů na jednom pilíři, přejdeme na druhou stranu, spustíme o dalších patnáct a takhle se bude krokovat, až se dostaneme na tu požadovanou úroveň.“

Rychlost dva metry za tři dny

Dělníci touto metodou spouští most rychlostí dva metry za tři dny. Právě kvůli nutnosti využití hydraulického zařízení jde o jedno z nejsložitějších přemostění na trase jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu, vysvětluje Jan Rýdl. „Na celé trase je celkem sedm mostů, tenhle je i kvůli té technologii jeden z nejkomplikovanějších, dá se říct nejkomplikovanější, ale jsme stále v harmonogramu, což znamená, že celou stavbu uvedeme do provozu někdy ke konci roku 2023.“

 

Původní plán při zahájení stavby přitom počítal s dokončením stavby o rok dříve. Práce ale zdržel delší archeologický průzkum a časový skluz přinesl i nález historické skládky azbestu, která nebyla zanesena v původním projektu.

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio

Související