Demonstrace síly i část cvičení. Proč vojenské transporty brázdí české silnice, a ne železnice

Vojáci, ilustrační foto

Na pět set vojáků ze šesti zemí se právě v těchto dnech účastní vojenského cvičení Tobruq Legacy 2017. Jednotky procvičují spolupráci při pozemní protivzdušné obraně. Většina vojenských konvojů jede po vlastní ose. Proč ale vojenské transportéry a další vozidla nejezdí například po železnici?

Důvodů, proč zahraniční armády nevyužívají při cestě skrz Českou republiku železnici, je víc. Jeden z hlavních je ten, že při přesunu po vlastní ose jsou jednotky pohotovější a mobilnější, než kdyby byly například naložené na vlak. Zároveň je to i ukázka sounáležitosti spojenců a jejich síly. Ta je zvlášť v době, kdy je například ruská armáda aktivní na východní hranici Evropské unie, velmi důležité.

„V těch dávných letech to bylo především po železnici. Ale zkušenosti, které ukázaly to napětí, která vzniká na východní hranici Severoatlantické aliance a schopnosti ruských sil provádět velmi rychlé přesuny právě po vlastní ose, vyžadovaly, aby i reakce Severoatlantické aliance byla prováděna podobným způsobem,“ řekl bývalý náčelník generálního štábu české armády generál v záloze Jiří Šedivý.

Tyto přesuny jsou zároveň přímou součástí cvičení - přejezdy si musí vyzkoušet nejen samotné jednotky, ale i ti, kteří konvoje plánují. „Protože přesun se provádí jen po vlastní komunikaci jako takové. Například se musí počítat s nosností mostů, průjezdností různých překážek, komplikovaných úseků a podobně,“ vysvětlil Šedivý.


Konvoje ale samozřejmě jezdí i po železnici, letos jich bylo pět. Velitelé se rozhodují mezi silnicí a železnicí podle časového efektu nebo finančních nákladů a také jestli je ten určitý přesun součástí výcviku.

Odpůrci konvojů často argumentují tím, že stroje zahraničních armád ničí české silnice. Pásová technika by samozřejmě povrch silnice poničit mohla, proto se také vozí jinak.

„Používá se k jejímu přesunu naložení na speciální podvalníky tažené za nákladními vozidly tak, aby právě nedocházelo k poškození vozovky,“ popsal mluvčí armádního generálního štábu Jan Šulc. A ostatní vozy konvoje jsou podle něj srovnatelné s klasickou kamionovou dopravou.

Za loňský rok projelo podle Šulce Českou republikou 69 vojenských konvojů, tedy čtyř a víc vozidel najednou. Samostatných přesunů, tedy těch, kdy jelo méně než čtyři vozidla, bylo 601.


O konvojích na českých silnicích se hodně mluví. Najdou se samozřejmě i odpůrci. Například v roce 2015, kdy Českem projel americko-britský konvoj složený ze 125 vozidel a 550 vojáků, na facebooku vznikla skupina „Zastavíme americký konvoj“. Do té se zapojily stovky lidí a domlouvaly se, jak naruší jízdu kolon.

Nicméně realita byla trochu jiná. Na protestních akcích se většinou sešly jen desítky lidí. Nastaly samozřejmě určité situace, kdy byli odpůrci vidět - například ve Vyškově právě v roce 2015 muž na projíždějící vojáky vystrčil pozadí a několikrát vběhl do cesty, aby kolonu zastavil. Policisté ho zadrželi kvůli podezření z výtržnictví.