Chodí vám zboží, které jste si neobjednali? Nemusíte ho vracet

15. březen 2017
nakupování, nákup, účtenka, zboží, v obchodě, shopping, jídlo

Na středu 15. března připadá Světový den spotřebitelských práv. Proto vám ve středeční poradně Regionu Hana Chloupková z Občanské poradny v Třebíči řekla, jak správně vyřídit reklamaci a jaké finty používají nepoctivý prodejci.

U většiny zboží je záruční lhůta 24 měsíců. U staveb, kde je pevný základ, je tato doba 5 let a u potravin, které se rychle kazí, je záruční doba vyznačená na obalu. „Když reklamujeme zájezd, tak je lhůta 1 měsíc po skončení zájezdu,“ říká Hana Chloupková.

Obchod si může stanovit i delší záruku

„Toto bývá vyznačeno přímo na kupním dokladu a je s tím kupující i seznámen při nákupu zboží. Může jít například o prodloužení záruky u praček, kde to může být 5 až 10 let, ale prodloužená záruka může být pouze na některé díly. Nemusí se to vztahovat na celé zboží,“ upozorňuje host.

Na reklamaci máte nároky i při nákupu v e-shopu

„Na nákupy online se vztahují stejná pravidla jako na nákup v kamenných obchodech. Ale je potřeba postupovat podle reklamačního řádu toho příslušného obchodu. Mám zkušenost, že je potřeba napsat průvodní dopis a je vyžadováno řádně zabalit zboží, které reklamujeme. A může se stát, že při reklamaci zboží odesíláme na jiné místo, než kde jste ho zakupovali,“ říká Hana Chloupková.

Neobjednané zboží nemusíte vracet

Často se stává, že lidem poštou přijde produkt, který si vůbec neobjednali. „Pokud jsou si opravdu jistí, že si zboží neobjednali, tak nejsou povinní ho vracet zpět. My se setkáváme s tím, že toto je jedna z nekalých praktik prodejců,“ upozorňuje host. Prodejce přitom například telefonicky nabídne výrobek k vyzkoušení, zákazník na nabídku kývne, ale obchodník to považuje za závaznou objednávku. V takových případech se nebojte obrátit na Českou obchodní inspekci.

  • Životní styl
  • Publicistika