Cestování po zemích: Itálie

2. červenec 2010

Země Ferrari, Alfy Romeo nebo Fiatu, který postavil Apeninský poloostrov na kola, ale také Ducati nebo Moto Guzzi a Valentina Rossiho. To je Itálie. Pro mnohé motoristický ráj. V létě ovšem kromě Modeny, Turína nebo Milána lákají Čechy odnepaměti také Bibione a další mořská letoviska. Leckdy však letní radovánky a řízení nemusí jít ruku v ruce.

Hezké počasí a letní pohoda může svádět ke skleničce dobrého vína nebo něčeho ostřejšího. A to i při vědomí, že v Itálii je povolena hranice alkoholu v krvi 0,5 promile. Jenže odhadnout tuto míru by se nemuselo vyplatit. „Italská policie je přísnější, než bývala, i k turistům. Zejména o víkendových večerech přísně kontroluje například míru alkoholu v krvi nebo požití drog. Řidiči musejí mít na paměti, že už si nemohou dát skleničku vína před tím, než usednou za volant, ani v Itálii,“ varuje naše římská zpravodajka Vědunka Lunardi.

Jako každou dlouhou cestu, i cestu na Apeninský poloostrov, která bude měřit okolo tisíce kilometrů, bychom si měli také řádně promyslet. V případě hotelových pobytů se zpravidla turnusy střídají o víkendech, kdy je obecně cestování nejsložitější. Jenže to může mít i své výhody. „Výhodou víkendové cesty je, že v sobotu odpoledne i po celou neděli nepotkáte kamióny zejména na severu Itálie. To je velké plus.“

Dálnice v Itálii jsou z velké části placeny, a to formou mýtného. Musíme však počítat s tím, že oproti loňsku se ceny za kilometr zvedly. „Některé pruhy jsou vyhrazeny pro řidiče s předplatným. Sice projedete, ale nedostanete tiket a při výjezdu budete muset zaplatit pokutu. Sledujte pruhy s označením pro placení v hotovosti - většinou jsou označeny symboly bankovek a mincí. Mějte při sobě drobné pro případ, že budete vyjíždět u malé stanice, kde budete platit u automatu.“

Platit budete také za průjezdy alpskými tunely. Dálniční poplatky čekejte už při cestě do Itálie - v Rakousku a ve Slovinsku budete potřebovat dálniční známky. A nezapomínejte při dlouhé cestě na řádný odpočinek. „Odpočívadla na dálnicích jsou v Itálii poměrně bezpečná. Většinou jsou u motorestů, kde staví i kamióny a provoz se nezastaví po celou noc. Mimo dálnice se automobilisté moc nezastavují. Určitě je lepší zvolit místo k zastavení tam, kde jsou i jiné vozy.“

Rychlostní limity jsou v Itálii stejné jako u nás. Rozdíl je pouze na silnicích první třídy, kde je maximální povolená rychlost 110 km/h, a dále na tříproudé dálnici s označením, kde lze jet až 150kilometrovou rychlostí. V hodnocení přestupků je italská policie nekompromisní. Například za překročení rychlosti o 20 km/h se pokuta pohybuje okolo 150 eur a za závažná porušení dopravních přestupků může policie dokonce odebrat řidičský průkaz. Navíc tamní bodový systém platí i na cizince a může vám být vysloven zákaz řízení. Na dva roky máte dvacet bodů, které se vám případně odečítají. Tamní policisté si vás zařadí do registru při prvním přestupku.

V povinné výbavě by neměla chybět výstražná vesta pro všechny cestující. Na silnicích mimo obydlená centra jsou vozidla povinna během jízdy mít zapnutá potkávací světla.

„Nutné je počítat s tím, že italští řidiči jsou neukáznění. Týká se to zejména motocyklistů ve městech,“ varuje Vědunka Lunardi. V každém případě bychom měli znát pro případ problémů nebo nehody důležitá telefonní čísla. „V případě potřeby je nejlepší volat Carabinieri - číslo je 112, nebo pohotovost - 118. Můžete také zavolat policii na číslo 113,“ uzavírá Vědunka Lunardi.


Podívejte se, kam se můžete vydat s Motožurnálem po Evropě, na větší mapě
autor: Adam Kebrt
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.