Češi zahlcení slevami: kvalita potravin klesá, varuje Potravinářská komora

Potraviny v supermarketu.
Potraviny v supermarketu.
Český trh je zahlcen slevami. Obchodníci lákají zákazníky na 30procentní zlevnění mléka nebo 50procentní slevu na jogurty. Česko se tak podle výsledků letošního Retail Summitu točí v takzvané slevové spirále, která ničí tuzemský trh. Neustálý tlak na stále nižší cenu totiž nutí dodavatele snižovat i kvalitu potravin, varuje Potravinářská komora.

O Češích se někdy mluví jako o milovnících akčních cen, slev a výprodejů. Obchodníci jim vycházejí vstříc a svým zákazníkům zlevněné zboží rádi nabízejí.

Slevy jsou ale hned ze dvou důvodů nebezpečným trendem. Obchodníci často tlačí na výrobce, aby zboží vyrobili co nejlevněji, a mohli ho tak prodávat za co nejnižší cenu nebo v akci. Takový tlak na výrobce ale brání nejen jejich inovacím ve výrobě, ale i nabízení kvalitních potravin.

„Spotřebitel za své peníze dostává čím dál nižší kvalitu. Šetří se na surovinách, přidávají se náhražky a snižují se podíly kvalitních surovin. Dostává nekvalitní výrobky,“ vysvětluje Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

S tím souhlasí i odborník na chování spotřebitelů z Vysoké školy ekonomické Milan Postler. „Dominuje obchod nad výrobou. Při vyjednávání si klade velmi tvrdé podmínky a tlačí své dodavatele nebo výrobce k velmi nízké rentabilitě. To je nutí snižovat náklady, což se v celé řadě případů odrazí i v nižší kvalitě výrobků,“ popisuje.

Neznamená to ale, že by v Česku byly všechny potraviny nekvalitní. Mnoho supermarketů už například vyrábí své vlastní značky potravin, kde naopak dbají na kvalitu a dobré složení.

Češi v posledních letech také víc nakupují třeba u řezníků, kde mají větší jistotu, že maso není plné vody, nebo u specializovaných prodejců potravin. Jenže za vyšší kvalitu samozřejmě i víc zaplatí. Takový trend se projevuje i v internetových obchodech. Lidé utrácejí za luxusnější, kvalitnější, a tedy i dražší zboží.

Ze slevové spirály se Česko může podle Postlera dostat například tak, že zákazníci změní své myšlení. Na druhé straně ale vždy stojí peníze a je otázkou, kolik lidí by si třeba vepřovou konzervu za 50 nebo 60 korun koupilo.