Bixiga 70: Afrobeatová komunita ze čtvrti Bixiga

Na samém vrcholu, kdy desetičlenná brazilská kapela s dechy dosáhne hudebního orgasmu, bez průtahů, jakoby dechařům namísto prstů tlačily na klapky nástrojů tuny cihel, smete davy intenzitou stovky lodních sirén. To sice zdaleka nepřipomíná pozvánku na bezpečný koncert, i tak: kdo nedorazí, prohloupí.

S názvem třetího alba vám svitne, proč vždycky, když se ve výhradní instrumentální hudbě Bixiga 70 chytíte nějakého tématu nebo rytmu, hned vám ho dechaři, kytaristé, bubeníci a klávesák vyrvou z ruky: Quebra-Cabeça překládáme jako skládačku, puzzle, chcete-li.  Za platformu zvolili afrobeat, do níž vsadili brazilské vlivy, jazz, funky, punk, rock, západoafrickou bubenickou školu a rytmický spiritualismus afro-brazilského candomblé. A pak už se jen dechaři nadechli a vše v jedné směsi svižně vyfoukli ve formě bombastické hudby, jakou jsme si donedávna nedokázali představit. Jinak to prý ale v Bixiga, multikulturní čtvrti dvanácti milionového São Paulo, nemohlo skončit.

„Bixiga je víc než jméno, představuje způsob života. Čtvrť je bláznivá komunita, protože i když se nachází v samém centru, připadáte si tu jako na předměstí. Když se procházíte po ulicích, potkáte kluky z Nigérie nebo Bolívie a pak si zajdete do italských restaurací nebo večer vlezete do místních hudebních klubů, které v minulosti vedle největších brazilských hvězd hostily třeba Stevie Wondera a Sarah Vaughan. Pro nás je Bixiga symbolem města, odsud jsme načerpali svůj smysl pro komunitu,“ řekl kytarista Mauricio Fleury.

To on před osmi lety skupinu založil a povolal do ní hráče rozdílných zkušeností. Myšlenku mu vnuknul nečekaný nový přítel: bubeník a architekt nigerijského stylu afrobeat Tony Allen. Setkali se spolu v Kanadě na Red Bull Academy. Zakouřili si spolu trávu, popovídali a nakonec i společně zahráli. Po návratu měl Fleury jasno a v úctě k legendární kapele saxofonisty Fely Kutyho Africa 70 přidal k Bixiga magickou číslici.

Afrobeat je dnes globálním žánrem a kde jinde než v Brazílii, zemi s obrovskou černošskou populací, tak mohl padnout na úrodnou půdu. Bixiga od začátku ale nezněla jako další variace na afrobeatovou úderku s dechy a kytarami, to ta čtvrť a kouzlo její hudební diverzity.

Spustit audio

Související