Alba roku 2019
Na rok 2019 budeme vzpomínat jako na rok, kdy po 40 letech zanikl prestižní hudební magazín – britský fRoots – a s ním velmi sledovaná anketa o nejlepší album, do které se zapojovalo na 300 odborníků z celého světa, včetně autora tohoto pořadu. K dispozici však máme neméně respektované ankety: World Music Chart Europe, Transglobal World Music Chart a doporučení magazínu Songlines. A z nich jako jasný vítěz vyšel malijský virtuóz na loutnu ngoni Bassekou Kouyaté s albem Miri.
Žádná matematika nenahradí osobní hudební názor, a proto ne každý s výsledky musí nutně souhlasit. Vezměme to ale z té lepší stránky: vedle toho, že vlastní tipy na favority můžeme porovnat s referencemi odborníků a radovat se z toho, že jsme s nimi na stejné hudební vlně, dostane se nám zároveň cenného seznamu doporučených alb, kdy sice propadáme panice, co všechno jsme nestihli naposlouchat, nicméně to k world music patří a patřit bude. V tom spočívá největší kouzlo celoplanetárního hudebního ekosystému.
Tím pádem jistě víte, že se často bavíme o umělcích, které široké publikum vůbec nezná, a v běžných médiích se o nich nedozví. A bez přehánění lze říct, že nám všem hudba, které říkáme world music, vedle potěšení z poslechu pomáhá ujasnit si pohled na svět a naši roli v něm. V mnoha případech totiž dalece překračuje rámec umění.
Představuje nenahraditelnou nositelku důležitých zpráv a vyzývatelku k diskuzi o problémech, o kterých nemáme ani tušení a přitom bychom měli mít. Od přímých účastníků dění se nám dostává nezkreslených, nemedializovaných a drsných poznatků o setrvávajícím politickém a společenském bezpráví, rasismu a beznadějných situacích lidí ze vzdálených zemí, na které běžně nemyslíme nebo skrze katalogy cestovních kanceláří žijeme v domnění, že v nich panuje ráj na zemi.
Čtěte také
World music, natěsno spojená s multikulturním dialogem, nám také pomáhá zbavit se bez předsudků strachu z neznámého. „Ten plyne z nevědomosti a mám za to, že obavy, jak málo toho o jiných víme, jsou na místě. Proto chcete-li pochopit svět, je nutné se dívat kolem sebe,“ tvrdí David Harrington, lídr Kronos Quartetu.
Když s ním iránské sestry Mahsa a Marjan Vahdatovy vydaly album Placeless, znovu důrazně připomněly úděl íránských hudebnic, kterým islámský náboženský výklad pod tvrdými tresty zakazuje vystupovat na veřejnosti jak sólově, tak v přítomnosti mužů. Dona Onete na albu Rebujo odkryla nebezpečí hrozící brazilské komunitě LGBT, Bassekou Kouyaté znovu a znovu vykresluje aktuální politickou situaci v Mali, zemi zmítající se od roku 2012 ve velkých problémech a Le Trio Joubran vysílá světu vzkaz: nezapomínejte, že my Palestinci sdílíme se všemi stejný měsíc, stejný vesmír a stejné slunce, takže i my máme právo na lásku, radost a sny.
Přejděme ale k radostnějším zážitkům z uplynulého roku. Zlata Holušová, ředitelka festivalu Colours of Ostrava, se stala podruhé v historii za Českou republiku Samurajkou, tedy aktérkou sedmičlenné poroty vybírající hudbu na veletrh Womex. Nádherných alb jsme se dočkali od Leyly McCalla nebo zpěvačky Urny z Vnitřního Mongolska. Japonská skupina Minyo Crusaders ohromila originální taneční kombinací tradičních písní min'yō, cumbie a afrobeatu, Altın Gün nám připomněli zlaté časy anatolského psychedelického rocku a zpěvačka Mara Aranda zapomenutou hudbu sefardské diaspory.
Transglobal World Music Chart
1. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba – Miri (věnovali jsme se zde)
2. Kronos Quartet, Mahsa & Marjan Vahdat – Placeless
3. Refugees for Refugees – Amina
4. Minyo Crusaders – Echoes of Japan (věnovali jsme se zde)
5. Mara Aranda – Sefarad en el Corazón de Turquía (věnovali jsme se zde)
6. Le Trio Joubran – The Long March (věnovali jsme se zde)
7. Urna Chahar-Tugchi featuring Kroke – Ser (věnovali jsme se zde)
8. AKA Trio – Joy (věnovali jsme se zde)
9. Vardan Hovanissian & Emre Gültekin – Karin
10. Dhafer Youssef – Sounds of Mirrors
World Music Chart Europe
1. Mahsa & Marjan Vahdat, Kronos Quartet – Placeless
2. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba – Miri
3. Dona Onete – Rebujo (věnovali jsme se zde)
4.Minyo Crusaders – Echoes of Japan
5. Salif Keita – Un Autre Blanc (věnovali jsme se zde)
6. Habib Koite – Kharifa
7. Boban Markovic Orkestar – Mrak
8. Lajko Felix & Volosi – Lajko Felix & Volosi (věnovali jsme se zde)
9. Jambu E Os Miticos Sons Da Amazonia – Various artists
10. Black Flowe – Future Flora
Songlines
1. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba – Miri
2. Blick Bassy – 1958 (věnovali jsme se zde)
3. Constantinople & Ablaye Cissoko – Traversées
4. Lajko Felix & Volosi – Lajko Felix & Volosi
5. Kefaya + Elaha Soroor - Songs of Our Mothers (věnovali jsme se zde)
6. Lakou Mizik – HaitiaNola
7. Lankum – The Livelong Day (věnovali jsme se zde)
8. Our Native Daughters – Songs Our Native Daughters (věnovali jsme se zde)
9. Vildá – Vildaluodda/Wildprint
10. The Lost Words: Spell Songs – Various Artists
Jak to slyšel Jiří Moravčík
1. Rhiannon Giddens & Francesco Turrisi – There Is No Other (věnovali jsme se zde)
2. Lankum – The Livelong Day (věnovali jsme se zde)
3. Leyla McCalla – The Capitalist Blues (věnovali jsme se zde)
4. Blick Bassy – 1958 (věnovali jsme se zde)
5. Kronos Quartet & Mahsa and Marjan Vahdat – Placeless
6. Dona Onete – Rebujo
7. Elza Soares – Planeta Fome (věnovali jsme se zde)
8. Kokoko! – Fongola
9. Sarathy Korwar – More Arriving
10. Emel Mathlouthi – Everywhere We Looked Was Burning
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.