Vzduch je naše moře, hlásal Jan Antonín Baťa a uskutečnil první leteckou obchodní cestu kolem světa
Létat na obchodní cesty vlastním letadlem, v tom byl u nás průkopníkem Jan Antonín Baťa, když si v roce 1936 pořídil moderní americký letoun Elektra.
S ním uskutečnil první cestu kolem světa. Měl ji přesně naplánovanou a také do puntíku dodržel, co si předsevzal, i když to nebylo bez potíží.
Přes oceán
Přes oceán musela letadlu pomáhat loď. „Tenkrát ještě nebylo možné přeletět moře, respektive oceán, takže Baťa a jeho tým museli letadlo rozebrat, přepravit je lodí na další kontinent, a tam zase letět dál,“ vypráví Milan Krčmář, autor výstavy o Baťově cestě kolem světa v třebíčském Alternátoru.
Než se podnikatel vydal na první leteckou obchodní cestu kolem světa, musel si pořídit letadlo, které ji zvládne. „Baťa propagoval letectví, říkal, že vzduch je naše moře a musíme létat. Chtěl, aby každý z jeho vedoucích pracovníků měl pilotní průkaz a sám jej měl také. Proto se rozhodl, že poletí kolem světa, aby tak demonstroval, že se dá obchodovat a navštěvovat pobočky tímto způsobem.“
1937 na Tří krále
Cesta začala na Tři krále roku 1937 a plánovaný návrat byl 1. května téhož roku. Výpravu doprovázelo několik osobností se zajímavými osudy. Mezi jinými s výpravou letěl fotograf a dokumentární filmař Alexander Hackeschmied.
„Právě on dokazuje, že létat s Baťou nebylo jednoduché, protože se jednou zpozdili ještě s lékařem výpravy o pět minut, a Baťa jim uletěl a oni museli pokračovat přes celou Indii vlakem. Tehdy se Hackenschmied už asi trochu naštval a poté v Indii zůstal, aby tam točil filmy,“ usmívá se Milan Krčmář.
Tři nehody a nové letadlo
Piloti na této cestě zažili tři nehody – první v Haifě v dnešním Izraeli, druhá pak na východě dnešního Vietnamu – v obou případech nouzová přistání dopadlo dobře. V Chicagu, kde shodou okolností čekala na nové letadlo slavná americká pilotka Amelia Erhartová, která svou Elektru rozbila nedlouho předtím, byla nehoda horší.
„Baťa s nimi naštěstí tehdy nebyl, to jen piloti přelétávali s letadlem a rozbili ho prakticky napadrť. Díky penězům a přesvědčovacím schopnostem získal Baťa nový letoun dříve, Amélii ho vyfoukl,“ směje se autor výstavy.
Zbrusu nová Elektra pak přepravila Baťu zpátky do Evropy tak, aby stihl termín návratu, který si určil. „Aby přiletěl opravdu toho prvního května, čekal Baťa přes noc ve Vídní, aby v určený den s plnou parádou přistál ve Zlíně na Den práce. Tehdy se tam shromáždilo na sto čtyřicet tisíc lidí. Baťa tedy přiletěl včas, ale s jiným letadlem,“ uzavírá Milan Krčmář s úsměvem.
Podrobnosti o výpravě a osudech všech osobností s ní spojených budou k vidění v Ekotechnickém centru Alternátor v Třebíči do konce letošního roku.
Související
-
Letoun Elektra patřil k Janu Antonínu Baťovi. Jeho příběh přibližuje výstava v Třebíči
Neúnavný podnikatel a pracant Jan Antonín Baťa zakoupil letoun Lockheed L-10 Elektra v roce 1936 a hned v lednu příštího roku se pustil na obchodní cestu kolem světa.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.